Файлови формати за лого – какво трябва да знаете относно графичните файлови формати за вашия бранд символ?
Графичното изображение като част от маркетингова кампания е най-яркото нещо, което привлича вниманието на човешкото око. Ето защо логото е задължителен елемент от представянето на всеки добър търговец пред потенциалните му клиенти.
Първо, нека изясним какво точно означава формат на файла. Това е файлово разширение, което се добавя към името на вашето лого и показва какъв тип формат е то. Това разширение обикновено се състои от две или три букви, които се предхождат от точка. Така файл, наречен YOUR-LOGO, ще има следното разширение: YOUR-LOGO.EPS. Тези разширения не само дават информация за това какъв вид е файлът, но и позволяват на вашия компютър да разбере кой софтуер е необходим, за да отвори документа, когато кликнете два пъти върху иконата му.
Какви видове графични файлове има?
Файловете се делят на два вида – векторни и растерни (пикселни). Сканираните изображения по своята същност са растерни файлове, а образите, създадени чрез изцяло математически дефиниции, представляват типични векторни графики.
Компютърните приложения, чрез които се създават и обработват пикселни графики, са много, като най-известното и използвано от тях е Adobe Photoshop. Файловите формати, които най-основно се използват, са BMP, GIF, JPEG, PNG, PDF и др.
Векторните графики са изградени изцяло чрез използването на математически линии, всяка от които се състои от няколко контролни точки, свързани с т.нар. Bezier криви. Този метод се използва от повечето чертожни програми като Adobe Illustrator, Corel Draw и Macromedia Freehand. Файловите формати за векторни графики са EPS, PDF и AI.
Основните причини за създаване на файлови формати за лого и графични изображения в интернет са изискванията на страниците за минимална големина и съответно бързо отваряне и зареждане. Ето защо форматите са създадени така, че да позволяват оптимално съотношение между компресията на графичната информация и запазване на качеството й.
Основни файлови формати за лого дизайн
.AI (вектор)
този лого файлов формат се отваря единствено чрез Adobe Illustrator и не е за уеб приложение. Хубаво е да го изисквате от вашият графичен дизайнер и да го съхранявате дългосрочно за бъдещи корекции или експорт на нови файлове.
.EPS (вектор)
това са файлови формати за лого (и не само), разполагащи с неограничена резолюция, т.е. изображението може да се възпроизвежда във всякакъв размер без понижаване на качеството. Тези файлове се изпозлват, когато искате да отпечатате вашето лого върху тениска, брошура или чаша.
.PDF (вектор)
основното предимство на тези лого файлове е, че ви дават възможност да видите с висока резолюция вектор-базирана версия на логото си, без да се налага достъп до професионален дизайнерски софтуер. Повечето интернет браузъри имат вградени функции, които отварят PDF файлове, както и повечето смартфони и таблети.
.PSD (растер / пиксел)
подобно на АI файловете, PSD форматът се отваря единствено с една програма – в случая с Adobe Photoshop. Това не е файл, който действително се използва сам по себе си, a e източник за пикселни основи на изображения, които дизайнерът може да използва за създаването на вашето лого. Все пак е хубаво да изискате логото ви да бъде създадено във векторен формат, който може да се уголемява и смалява без загуба в качеството.
.JPG (растер / пиксел)
това е най-често използваният файлов формат за лого за картинки в интернет. Характерно за него е, че понякога при компресията се губи част от качеството на изображението и се появява ефекта на пикселизацията. Заради това не може да се увеличава размера на оригиналното изображение.
.PNG (растер / пиксел)
този файл е перфектен за употреба в уебсайта ви и дава няколко основни предимства, като най-забележителеното е, че изображението може да бъде с прозрачен фон. Друго предимство пред JPG и GIF е, че поддържа много повече цветове и не е компресиран както JPG формата.
.GIF (растер / пиксел)
тези файлове са наследство от ранните дни на визуалния интернет, когато цветовите палитри са били ограничени. GIF изображения са с изключително малки размери на файла, но за това пък ако изберете лого с цветове, които ги няма в цветовата гама, те просто няма да се появят при крайното изображение. Абсолютно НЕ препоръчваме използването на този файлов формат за вашето лого.
Файлови формати за печат на вашето лого
С която и печатница да се свържете ще получите отговор/молба да изпратите вашето лого или графичен файл в най-високо качество и най-добре във векторен файлов формат. Това важи и за всеки един дизайнер, към когото се обърнете да изработва нови и нови дизайни за вашия бизнес и нуждата от нови рекламни маркетинг материали.
Можете да разгледате и страхотната и доста по-задълбочена статия на 99designs.com, които са изработили и страхотното изображение отдолу. Научете повече и защо може би е добре да направите и анимирана версия на вашето лого и да се сдобиете с професионална лого анимация или видео реклама.