Значение на цветовете и тяхната употреба в маркетинга

Блог

Какво е значението на цветовете и колко важен е подбора на правилни цветове за вашия бизнес маркетинг?

Психолозите отдавна са доказали, че цветовете имат психологическо въздействие, но този факт често бива пренебрегван от много маркетингови специалисти. Най-вероятно това е така, защото психологията на цветовете е един от най-спорните аспекти в маркетинга, а причината е, че темите за цветове и въздействия се основават най-вече върху предчувствия и анекдотични доказателства.

Има много проучвания, които се фокусират върху значение на цветовете и тяхното въздействие върху хората. Според изследване, наречено „Въздействие на цвета в маркетинга“, експертите са установили, че около 90% от бързите решения, които взимат потребителите относно даден продукт, се основават само върху неговия цвят. Друго проучване също потвърждава, че при пазаруване намерението за купуване е силно повлияно от цветовете, а това се дължи на въздействието върху начина, по който се възприема марката. Тоест, чрез цветовете потребителите виждат „личността“ на дадената марка – например, кой би си купил мотор Yamaha, ако не почувства, че той е здрав и надежден.

Значение на цветовете и тяхната употреба в маркетинга 1

Друго изследване пък сочи следващ неуспорим факт – цветът на логото на марката я прави разпознаваема. Едва ли някой може да сбърка червения дизайн на Coca-Cola, лилавият на Milka, зеленият на Starbucks и т.н. А когато става дума за избор на перфектния цвят, проучванията са установили, че потребителските реакции са към целесъобразността на цвета по отношение не съответния продукт, а не към цвета сам по себе си. Все пак никой няма да си купи мотор Yamaha и да очаква той да е надежден, ако го види в розово издание.

Color emotion guideснимка: The Logo Company

Значение на цветовете в маркетинга

Червен

В маркетинга червеният цвят е наситен с двойствено значение – може да бъде символ на опасност и гняв и едновременно с това на страст и любов. Доказано е, че той действа стимулиращо на апетита, заради което най-често присъства в дизайна на продукти от хранително-вкусовата област. Червеното се отличава с провокативност и повишаване на сърдечния пулс, заради което се среща често и в бизнеса на автомобилните и технологичните компании.

Син

Най-важното, което трябва да знаете за синия цвят, е, че е студен. Заедно с това обаче се свързва с океана и небето, което носи усещане за простор и безкрайност. Най-често се асоциира от потребителите с усещането за сигурност, заради което е цветът, на който се доверяват най-голям процент от мъжете. Синьото се използва от много финансови, енергийни и авиокомпании и не се препоръчва за хранителната промишеност и при производството на облекла и обувки.

Зелен

Зеленият цвят е цветът на спокойствието. Той дава усещане за ведрина и свежест, свързва се с околната среда, заради което се асоциира с растежа и здравето. И, не на последно място, това е цветът на парите, което автоматично създава чувство за значимост и доверие. Подходящ е за компании в сферата на финансите, енергетиката и храните. Не се използва за автомобили и дрехи.

Лилав

Лилавото е студен цвят, едновременно елегантен и мистичен. Предизвиква усещане за носталгия, сантименталност, лукс и заможност, заради което се използва в света на финансите, технологиите и здравето. Не е подходящ за еко организации и земеделие.

Жълт

Жълтият цвят е топъл и е определен за „най-щастливия“ от целия цветови спектър. Асоциира се, разбира се, със слънце, оптимизъм, топлота и надежда и определено веднага хваща окото. Смята се, че стимулира креативността и продуктивността. Използва се най-вече при промоции и отстъпки. Подходящ е за хранителни компании и компании, свързани с енергетиката.

Оранжев

Това е другият топъл цвят, който се свързва с енергия и жизненост. Оранжевото се асоциира от потребителите с усещане за доверие и приятелски настроена политика, заради което на него се спират често фирмите, предлагащи някакви услуги като туроператори и мобилни компании.

Черен

Черното също е топъл цвят, който се свързва с престиж и класика. Използва се най-често за луксозни и скъпи стоки, които трябва да демонстрират своята изтънченост и класа, заради което често се среща при фирмите, които предлагат дрехи и обувки, както и при автомобилните компании.

Бял

Белият цвят е студен, но въпреки това при значение на цветовете се асоциира с благородство и чистота (най-вероятно това усещане се дължи заради цвета на лекарските престилки). Свързва се и с пухкавост и мекота, заради което често се използва от бизнеси, които са ориентирани към деца.

Кафяв

Характерното за кафявия цвят е, че дава усещане за издръжливост и сила. Но с употребата му трябва да се внимава изключително много, тъй като част от неговите нюанси се асоциират с кал и мръсотия. Най-често се среща като част от представянето на фирми в селското стопанство и такива в производството на обувки и дрехи. В никакъв случай не трябва  да присъства в дизайна на компаниии, работещи в сферата на технологиите и финансите.

Ето и едно видео показващо как големите режисьори в киното използват психология на цветовете, за да предадат желаната емоция възможно най-добре.

графичен дизайн, лого, маркетинг, цветове
Предишна публикация
Заснемане на недвижими имоти с дрон. Трябва ли да се възползвате?
Следваща публикация
Топ 5 на най-креативните видео реклами за 2017 година

Подобни Постове